Espais lliures d'aprenentatge
Hui volem compartir amb vosaltres una metodologia que duguem a termen al Lluís Vives, anomenada “espais lliures d'aprenentatge”. Consisteix bàsicament en repartir per les aules i el hall una proposta variada d'activitats que canvien cada setmana i destinar algunes sessions marcades a l'horari per poder-les realitzar, normalment entre 4 i 6.
Així, durant aquestes sessions, cada alumne du el seu full de registre individual, amb propostes "obligatòries" que sí o sí han d'acabar abans que termine la setmana, i altres "optatives" què poden realitzar o no, segons els seus interessos i repetir les vegades que vulguen.
D'aquesta manera pretenem fomentar l'autonomia dels xiquets i xiquetes i la seua iniciativa personal, tan important en la vida... o no és això el que l'escola ha d'ensenyar? Han de ser responsables i autosuficients al mateix temps que els deixem escollir per ells mateixos i equivocar-se.
Planifiquem aquesta manera d'organitzar l'aula intentant fer-la coincidir amb sessions on estem dos mestres a l'aula, algunes vegades amb suport ordinari i altres amb suport especialitzat. Així, podem atendre de manera més individual les necessitats del nostre alumnat en les tasques instrumentals, llengua i matemàtiques, ja que mentre uns aprenen jugant de manera autònoma, altres poden practicar l'escriptura creativa amb el suport de les mestres, lectura guiada o entrenar estratègies de càlcul mental, per exemple.
En aquesta imatge es pot veure un exemple dels fulls de registre que dissenyem. Aquest full és el secret de l'èxit d'aqeusta bona pràctica, ja que ens permet tant a mestres com a alumnes, en un cop de vista, dur el seguiment del treball realizat i si s'està gestionant adequadament el temps.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada